Podstawy optymalizacji – title

Znacznik <title></title>

To jest bardzo potrzebny tag, na który powinieneś zwrócić szczególną uwagę, między innymi z tego powodu, że jest nie tylko tytułem Twojej strony, ale również dobrym miejscem na sensownie zredagowany kawałek tekstu zarówno reklamowego dla odwiedzającego i robota. Boty zwracają dużą uwagę na ten tag, zatem warto w nim umieścić jakąś frazę związaną z profilem Twojej strony jednak… jest jednocześnie odnośnikiem do Twojej strony w wyszukiwarce. Zarówno Google jak i Bing korzystają z tego tagu by wyświetlić Twoją stronę w wynikach wyszukiwania.

Konstrukcja tego tagu powinna być tak przeprowadzona, by zamieścić np. frazę na którą chcesz się pozycjonować… ale to też nie takie hop-siup 🙂 bo jednocześnie powinna zachęcać odwiedzającego do kliknięcia. Dodatkowo skoro roboty biorą to pod uwagę, to możesz pomyśleć że warto w takim razie nawalić tam tyle słów kluczowych ile Ci przyjdzie do głowy… a okazuje się, że to także nie zda egzaminu, gdyż ten tag ma swoją optymalną ilość znaków, którą możesz tam wsadzić. 🙂 O tym kilka akapitów niżej.

Jak konstruować tytuł witryny?

Jeżeli prowadzisz firmę zajmującą się np. sprzedażą gier komputerowych a firma mieści się w Warszawie, lepszy będzie nagłówek „Gry komputerowe – sklep Warszawa – sprzedaż” czy „Gry komputerowe sprzedaż – Warszawa” niż „Sprzedajemy gry komputerowe w naszej siedzibie w Warszawie”, a to z takiego względu, że taki tytuł jak podałem mimo że jest nieco bezsensowny gdy go czytasz, jest nasycony słowami, które Twoi potencjalni klienci wpiszą w wyszukiwarkę. 🙂

Ludzie nie poszukują haseł w stylu „firma z Warszawy sprzedająca gry komputerowe”, a nawet jeśli jacyś tego typu się trafią, to jest ich aż tak mały odsetek, że naprawdę nie warto na to zwracać większej uwagi. Zdecydowana większość osób będzie takich samych firm szukała hasłami typu „gry komputerowe sklep”, „gry komputerowe warszawa”, „gry komputerowe warszawa sprzedaż”, a co za tym idzie Twoja strona ze skonstruowanym tagiem w sposób jaki podałem Ci wyżej, będzie zawierać w sobie już faktycznie słowa kluczowe. 🙂

Warto też podkreślić, że dla każdej podstrony serwisu powinieneś mieć inny unikalny tytuł, jednak by to nie było zbyt męczące a jednocześnie by tytuły nie traciły jakoś drastycznie na mocy a wręcz tą moc nieco potęgowały, zastosuj sprawdzony przeze mnie sposób konstruowania tytułu czyli „określone hasło – nazwa – nazwa podstrony” lub „nazwa firmy/domeny – hasło – ew. nazwa podstrony”. Dzięki temu zyskasz kolejną rzecz – nie musisz siedzieć i dla każdej podstrony wymyślać innej unikalnej nazwy tytułu bo… dla robotów tak skonstruowane tytuły są już bardzo unikalne – tu kłania się to, co pisałem w poprzednich artykułach o czytaniu ze zrozumieniem przez roboty. 🙂

Miej na uwadze fakt, iż zaspamowanie tego tagu nie przyniesie Ci żadnych korzyści, a może przynieść straty. Warto więc tytuły tworzyć tak, by słowa kluczowe w nim zawarte się nie powtarzały (dla podstrony, nie dla serwisu), a dodatkowo by mówił coś odwiedzającemu o realnej zawartości serwisu czy podstrony.

Brak tagu <title></title> – co wtedy?

Teoretycznie… i to w zasadzie wydawałoby się w pełni uzasadnione i logiczne, Twoja strona powinna zamiast tytułu wyświetlać jedynie link danej strony/podstrony w tagu tytułowym ale od jakiegoś czasu… Google myśli za Ciebie! Więc uważaj bo brak tytułu może się skończyć tym, że Google sam nada Twojej stronie głównej i podstronom tytuły takie, jakie on uważa za odpowiednie… mało tego, wcale nie jest powiedziane, że jeśli będziesz posiadać tag title to Google nie stwierdzi, że jako webmaster i właściciel strony masz prawo wiedzieć lepiej co na niej jest, bo jak to w życiu bywa, Google wie wszystko najlepiej 🙂 i po prostu zmieni Ci w wynikach wyszukiwania tag tytułu!

Google od pewnego czasu zmienia tag title na taki, jaki uważa że będzie najlepszy, zarówno dla stron posiadających go, dla nieposiadających go jak i dla tych u których się powtarza i brak mu „unikalności”. 😉  Co ciekawe, z mojej obserwacji wynika, że zmiany wcale nie są stałe i na zawsze, gdyż dla danej podstrony w zależności od wpisanego hasła może wyświetlić ją z różnymi tytułami. Posiłkując się już użytym przykładem gier komputerowych firmy z Warszawy, można to zobrazować w ten sposób: Twoja strona ma tytuł „Firma X – gry komputerowe sprzedaż – Warszawa”, natomiast ktoś może wpisać hasło „sprzedaż gier komputerowych” a Google wyświetli zamiast Twojego tagu tytułu np. tytuł w postaci „Firma X – Gry komputerowe” albo „Gry komputerowe – Sprzedaż – Firma X”.

Używać czy nie używać?

W zasadzie więc można by olać stosowanie tego tagu, bo skoro i tak Google sam go zorganizuje to po co właściwie go stosować… chociażby po to, że tego wymaga prawidłowa konstrukcja serwisu, a na tą jak wiemy roboty lubią zwracać uwagę to raz, a dwa że nawet jeśli Google zmieni Twój tytuł i w wynikach wyszukiwania będzie wyświetlać swój, który nadał Twojej witrynie, to masz linijkę tekstu więcej w kodzie związanego ze słowami, na które chcesz się pozycjonować! 🙂

Oznacza to tyle, że ta jedna linijka kodu może Ci znacznie pomóc w wynikach Twojej strony na dane hasło, a dodatkowo punktujesz za prawidłową konstrukcję witryny. Roboty były, są i będą stosunkowo głupie, niezależnie od kolejnych serii aktualizacji algorytmów, więc jeśli można je w jakiś sposób oszukać, należy to zrobić bez wahania. 😉 Oczywiście tak naprawdę to posiadanie tagu title to żadne oszustwo, bo tymi prawdziwymi, zajmę się w momencie gdy rozpocznę Wam opisywać poszczególne techniki pozycjonowania, a na chwilę obecną, zakładając że jesteś początkujący, skup się na tym by prawidłowo ogarnąć podstawy, bo bez tego dalej nie ruszysz by być skutecznym. 🙂

Optymalna długość tagu <title></title>

W ostatnim czasie za optymalną wartość przyjęło się 70 znaków, jednak z punktu widzenia konstrukcji serwisu optymalną wartością jest do 250 znaków. Niektóre poradniki HTML podają do 160. Zatem co robić i jakiej długości wstawiać tag title, żeby było dobrze? Szczerze mówiąc, nigdy specjalnie nie zwracam uwagi na faktyczną długość tytułów, tylko konstruuję je tak jak mi pasuje (oczywiście zachowując elementy optymalizacji!). Nie ma dla mnie różnicy czy podstrona „A” ma 70 znaków a podstrona „B” 130. Jeśli tytuł jest taki, by miał sens dla odwiedzającego i mógł go skłonić do kliknięcia, a jednocześnie jest odpowiednio nasycony interesującymi mnie frazami pod robota, uważam go za dobrze skonstruowany.

Tobie również radzę skupić się na tym, by w tagu title po prostu zamieścić istotne informacje czy frazę kluczową – oczywiście powiązaną z treścią zawartą na danej podstronie. Jeżeli będziesz mieć zbyt długi tytuł, Google czy Bing i tak Ci go utnie po określonej liczbie znaków w wynikach wyszukiwania, czym się nie przejmuj. 🙂

Dodatkowo jeżeli korzystasz z jakichś systemów CMS, możesz zrobić sobie indywidualne ustawienia, zawierające tytuł strony, nazwę firmy, kategorię itp, co również pozytywnie jest widziane przez roboty. O tym jak konstruować w CMSach tytuły, przedstawię w innym artykule.

Podsumowanie:

Z tej lekcji już wiesz że:
– należy zawsze używać tagu title
– każdy tytuł podstrony musi być unikalny
– optymalna długość waha się od 70 do 250 znaków
– do uzyskania unikalności tytułu wystarczy dodać jedno słowo z nazwą danej podstrony

Podstawy optymalizacji – title
5 (100%) 5 głosów

4 KOMENTARZE

  1. artykuł zacny i polecam bloga znajomym ale jak jesteś taki sprytny to mi powiedz czemu wyszukiwarka Google od pewnego czasu pokazuje jedną z moich stron w takiej formie: „adres strony: krotki text reklamowy” zamiast w taki sposób jak jest to ustawione we wtyczce seo: „krotki text reklamowy | adres strony”? WordPress i wtyczka seo by Yoast

    • Polecam przeczytać artykuł ponownie, a w szczególności akapit „Brak tagu – co wtedy?” – jest to dokładnie opisane. 🙂

  2. Bardzo przydatny artykuł. Wielkie gratulacje nie tylko za wiedzę, ale również za profesjonalne podejście do czytelników. Know-how przekazany w taki sposòb, że ciężko nie dokończyć artykułu i przerwać w trakcie. Kilka wskazówek wziąłem sobie do serca 🙂

  3. Dziękuję najmocniej. Choć zawodowo zajmuję się tłumaczeniami, hobbystycznie pozycjonuję serwis turystyczny i muszę przyznać, że wyniosłem z Waszego artykułu dużą wiedzę, iż mogę nieco więcej słów kluczowych zmieścić w metatitle strony głównej, by lepiej wypozycjonować cały serwis pod te słowa. Dzięki raz jeszcze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ