Podstawy optymalizacji – linkowanie wewnętrzne

Linki wewnątrz serwisu

Aby Twoja strona była dobrze indeksowana przez wyszukiwarkę Google i Bing, musisz mieć odpowiednio połączoną każdą ze swoich podstron serwisu z kategorią, subkategorią, innym artykułem czy główną domeną.

Chodzi o to, by robot po wejściu na Twoją stronę, mógł bez problemu dotrzeć do każdej treści w serwisie. W związku z tym, że roboty podążają za linkami indeksując strony, to należy podsuwać im linki w takiej formie, by nie musiały zbytnio się napracować nad znalezieniem wszystkich. 🙂

Im łatwiej będzie można dotrzeć do poszczególnych elementów na Twojej stronie, tym lepiej i to nie tylko ze względu na roboty, ale również na odwiedzających. Pomyśl ile razy zdarzyło Ci się trafić na stronę, na której wiedziałeś że jest interesujące Cię info, tylko dotarcie do niego zajmowało masę czasu. Sęk w tym, że autorzy serwisów nie biorą często pod uwagę faktu, iż odwiedzający stronę użytkownicy to nie roboty i im nie wystarczy podsunąć mapy w XML (o tym w kolejnych artykułach ;)), ani tego że dla odwiedzającego który nie zna jeszcze strony, nie jest ona tak samo łatwa i czytelna w odbiorze jak dla jego twórcy. 🙂

Prawidłowa konstrukcja

Linkować należy tak, aby to było proste w odbiorze dla robota ale przede wszystkim dla człowieka. Nie patrz na to, czy wystarczająco dobrze polinkowałeś serwis pod kątem robotów, gdyż robot – jeśli połączyłeś wszystkie podstrony – i tak na nie trafi, natomiast użytkownik niekoniecznie. Jeżeli natomiast od strony użytkownika nie będzie najmniejszych problemów z dotarciem w każdy dział serwisu, robot tym bardziej znajdzie wszystko po wejściu.

Najlepiej linkować tak, by ze strony głównej wychodziły linki do głównych kategorii a jak pozwoli na to konstrukcja strony, również do podkategorii. Tak jak jest to zrobione na mojej stronie, jak widzisz możesz wejść z menu od razu w główną kategorię, bądź po najechaniu na nią kursorem, rozwinąć subkategorię i wejść do niej bezpośrednio ze strony głównej. Jest to wygodne zarówno dla Ciebie jako odwiedzającego, ale również dla robota, gdyż linki do podkategorii znajdują się już w kodzie strony głównej.

Dodatkowo warto pamiętać o opisach i używanych słowach w linkach. Chcąc zalinkować jakąś podstronę czy kategorię czy cokolwiek innego w serwisie, warto od razu zastanowić się „czy może to być hasło na które chcę by moja strona była odnaleziona w wyszukiwarce?”. Bierz zawsze poprawkę na to, że robot zwróci uwagę na hasła, których używasz w linkowaniach wewnętrznych.

Można to zobrazować na przykładzie podstrony ofertowej. Powiedzmy że masz firmę, zajmującą się księgowością. Zamiast używać na stronie firmowej sformułowania „aby zobaczyć naszą ofertę kliknij tu” i słowo „tu” bądź fraza „kliknij tu” jako odnośnik do podstrony oferta, lepiej użyć np. takiej treści „zobacz już teraz jak dobra jest nasza oferta na pełną księgowość dla firm” i frazę „pełną księgowość dla firm” linkujesz do konkretnej oferty.

Dzięki temu nie tylko oszczędzasz czas użytkownika ale również oszczędzasz mu konieczności przejścia na stronę ogólnej oferty, w której i tak musiałby wybrać ręcznie ofertę na pełną księgowość, aby się z nią zapoznać. Linkując w taki sposób dodatkowo umożliwiasz mu wejście od razu na stronę, która taką treść zawiera więc się nią zainteresuje i z nią zapozna to raz, a dwa że robot po wejściu na Twój serwis odnotuje tą zalinkowaną frazę, jak rzeczywistą i spójną z linkiem zawartość, do której ten link prowadzi. Jako że jest pełna zgodność, dostaniesz kilka punktów więcej w ogólnej ocenie, więc łatwiej będzie Ci finalnie pozycjonować stronę na taką frazę.

Po co linkować w taki sposób do podstron?

Tak jak napisałem, musisz brać pod uwagę nie tylko robota, ale przede wszystkim użytkownika. Dobra strona sprzedażowa, czyli taka na której zarobisz pieniądze, musi posiadać intuicyjną konstrukcję gdzie użytkownik dociera do interesujących go informacji, w możliwie jak najkrótszym czasie, poprzez jak najmniejszą ilość kliknięć. Im więcej musi „wyklikać” by dostać się do interesującego go tematu na Twojej stronie, tym większa szansa że się z nim nie zapozna. 🙂

Dzięki linkowaniu do podstron z odpowiednimi hasłami, Twój serwis nie tylko staje się bardziej przyjazny dla użytkownika i bardziej intuicyjny ale również czytelniejszy dla robota. O tym, że roboty są głupie pisałem wielokrotnie i wielokrotnie jeszcze napiszę, więc to zawsze musisz mieć w głowie, że nie jest istotne tak jak w powyższym przykładzie, iż fraza linkowana nie była frazą „pełna księgowość dla firm” tylko „pełną księgowość dla firm”, bo roboty potrafią to powiązać dzięki odmianom słów (wow! :)). Zatem wychodzą z założenia, że jest to właściwe hasło dla „pełna” tylko w odmienionej formie. Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi i za bardzo tego nie skomplikowałem… 🙂

Jak zwiększyć moc linkowania wewnętrznego?

Normalnie link wyglądałby do powyższego przykładu zapewne tak:

Jednak możesz go nieco wzmocnić, stosując opis linku i wyglądałoby to wtedy tak:

Dzięki temu zabiegowi, niby nic się nie zmieni, bo jedynie po najechaniu na link kursorem wyskoczy Ci opis „księgowość dla firm” jak w przypadku atrybutu ALT w obrazku, jednak dla robota będzie to miało dość duże znaczenie. A tak jak pisałem również w którymś wcześniejszym artykule – każda linijka kodu, dzięki której możesz „na legalu” zamieścić trochę więcej treści istotnej z punktu widzenia pozycjonowania, nie łamiąc przy tym żadnych zasad ani wytycznych, po prostu musi zostać umieszczona. 🙂

Im lepiej masz opisany każdy element serwisu, w tym również i linki do własnych podstron tym lepiej. Im więcej robot dostanie dobrze wykonanego kodu, tym wyższa będzie ocena Twojej witryny w jego „oczach”. Mając więc jakąkolwiek możliwość nakarmienia robota dodatkowym kodem, która wpłynie pozytywnie na finalną ocenę Twojej strony, wykorzystaj ją.

Pozostaje jeszcze linkowanie w systemach CMS, ale o tym w którymś z kolejnych artykułów. 🙂

Podsumowanie:

Z dzisiejszej lekcji wiesz że:
– dobry serwis to przede wszystkim intuicyjny serwis
– im łatwiej dostać się do określonej treści tym lepiej
– linkuj w serwisie bezpośrednio do podstron używając odpowiednich opisów
– skracaj czas potrzebny użytkownikowi na dostanie się do interesujących go treści
– dodawaj atrybut „title” do linków wewnętrznych
– używaj fraz, które mogą Ci się przydać w trakcie pozycjonowania

 

Podstawy optymalizacji – linkowanie wewnętrzne
5 (100%) 9 głosów

3 KOMENTARZE

  1. Ja na kliku swoich blogach zrobiłem mały eksperyment i oprócz tego, że linkuję do kategorii ze strony głównej to jeszcze backlinki też kieruję częściowo do kategorii, a nie tylko do strony głównej.
    Jeżeli ktoś chce sprawdzić u siebie jak to działa, to na początek należy sprawdzić czy strony kategorii indeksują się w Google. Mój motyw graficzny dodawał tag robots=”noindex”, trzeba go usunąć.

  2. W końcu jakiś konkretny blog z normalnymi poradami. Mam nadzieję, że będzie co raz więcej wpisów, bo zapowiada się ciekawie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ