Meta Tagi – część 1

Po co są meta tagi?

W mocnym uproszczeniu mówiąc, określają i ułatwiają robotom otrzymanie informacji o Twojej stronie, a właściwie jej konkretnych elementach, od kodowania znaków, poprzez język witryny na tematyce kończąc. Jednak coraz większe grono webmasterów odchodzi od używania większości meta tagów, twierdząc że roboty je ignorują a tym samym nie ma sensu ich używać.

Zatem trzeba się zastanowić, czy faktycznie jest sens ich używać, jeśli niektóre z nich są ignorowane przez roboty. Odpowiedź wg mnie jest prosta – trzeba ich używać! 🙂 To jest kolejny element, który powinniśmy wykorzystać bez obawy, że zostaniemy posądzeni o spam treści w jakiejkolwiek formie.

No bo czy można kogoś ukarać za to, że robi coś zgodnie z zasadami budowania stron? 🙂 Nie można i tego się trzymaj. Robot nawet jeśli teoretycznie nie bierze czegoś pod uwagę, to siłą rzeczy w praktyce jednak w jakimś stopniu bierze i tak pod uwagę, chociażby z tego względu że jest to zawarte w kodzie i to widzi. A skoro jest zawarte w kodzie, to daje Ci kolejną możliwość na kolejną już linijkę wciśnięcia czegoś na czym Ci zależy, bez widma bycia ukaranym w jakikolwiek sposób. 🙂

Jakie istnieją meta tagi?

Tagów jest cała masa, w osobnym artykule postaram się wypisać wszystkie z nich wraz z opisami, natomiast obecnie skoncentruję się na tych najistotniejszych dla Ciebie, z których powinieneś korzystać w każdej konstruowanej przez siebie stronie.

META NAME=”ROBOTS”

Na początek tag „robots”, który ponoć włada robotami sieciowymi. 🙂 Ma on kilka opcji: all, index, follow, noindex, nofollow, none, noarchive, nosnippet, noodp.

Po kolei:
all – indeksuje wszystko, podąża za linkami
index,follow – indeksuje wszystko, podąża za linkami
index – indeksuje daną stronę
follow – podąża za linkami na danej stronie
noindex – nie indeksuje danej strony
nofollow – nie podąża za linkami na danej stronie
noindex,nofollow – nie indeksuje danej strony ani nie podąża za linkami na niej
none – to samo co „noindex,nofollow”
noarchive – nie wyświetla linku do kopii strony
nosnippet – nie wyświetla krótkich opisów
noodp – nie wyświetla wyświetleniu alternatywnego opisu strony z Dmoz.org

Określenie w tagu robots „all” oznacza to samo co „index,follow”, czyli tyle, że ma indeksować cały serwis i podążać za linkami w nim zawartymi. Jednak ja nie wiem czemu, od lat używam właśnie „index,follow” a swojego czasu używałem „index,all”. Wydaje mi się, że to skuteczniejsze, aczkolwiek może to tylko wrażenie, bo nigdy nie miałem problemu z indeksacją żadnego serwisu. 🙂

Poszczególne opcje możesz dowolnie łączyć czyli możesz np chcieć zaindeksować daną stronę, ale zabronić robotowi podążania za linkami w niej zawartymi, wtedy użyj „index,nofollow”.

Opcja „noindex” nakazuje robotowi nie uwzględnianie w swoim indeksie tej konkretnej podstrony, w której tag występuje… jeśli korzystasz z CMS’a to używaj tego MANUALNIE i z głową, żeby się nie okazało, że wstawiony przez Ciebie tag wyświetla się na wszystkich podstronach serwisu dzięki czemu, w dość krótkim czasie elegancko go wyindeksujesz z wyników wyszukiwania! 🙂

Samego tagu „noindex” warto używać np. na stronach których z jakichś tam względów nie chcesz mieć zaindeksowanych. Ja tego używam gdy mam jakąś stronę testową, na której sprawdzam różne konfiguracje czy skrypty itp, a nie potrzebuję żeby każda tego typu zmiana była odnotowywana przez wyszukiwarki.

Pozostałych opcji tego tagu, nigdy nie stosuję więc skoro tyle lat da się bez nich działać, tzn że Ty również stosować ich nie musisz. 🙂

META NAME=”KEYWORDS”

Ten tag jest o tyle istotny, że te roboty które go biorą pod uwagę to będą Cię umieszczać wysoko w rankingach na słowa tu zawarte. Takie przynajmniej było początkowe założenie tego tagu. Zajebiście co? Zatem wystarczy tylko wpisać interesujące Cię słowa na które chcesz być #1 i już… No i faktycznie kiedyś tak było, ale szybko się skończyło jak robota można było robić w wała, stosując np. na stronie biznesowej słowa typu „mp3,sex,…” i co tylko aktualnie było w topie najpopularniejszych i najczęściej wyszukiwanych haseł, jedynie po to by na stronę ściągnąć pokaźny ruch. 🙂

Dodatkowo za stosowanie haseł kompletnie nie powiązanych tematycznie, możesz otrzymać karę od wyszukiwarki i polecieć w otchłań. Najlepiej wpisywać tu słowa realnie obrazujące zawartość Twojej strony. Wiesz już zatem, że nici z podstępu i musisz wklepać tu jakieś frazy, które w rzeczywistości jedynie być może minimalnie zbliżą Cię do tego, żeby strona szła w górę zamiast w dół w wynikach wyszukiwania.

Jednak warto przemyśleć mimo wszystko, co wpisujesz. Zastanów się od strony użytkownika. Usiądź na spokojnie i pomyśl nie jak właściciel serwisu, tylko jako użytkownik który taki serwis chciałby odnaleźć, czyli zadaj sobie proste pytanie – „Co bym wpisał żeby znaleźć ten serwis?„. Wiesz, że posiada interesujące materiały z danego zakresu i że może dla osób zainteresowanych tematem być bardzo przydatny. Zatem doprecyzuj hasła tak, by osoba która chce znaleźć konkretną rzecz faktycznie wpisała takie hasło, jakie masz u siebie w meta keywords.

Oczywiście jak wpiszesz branżowe i specjalistyczne hasła, mało popularne itp, a Twój serwis jest z tak wąskiej dziedziny, że jedyna Twoja konkurencja, to Ty sam bądź maksymalnie kilka innych osób z całego świata, to jest cień szansy że to wystarczy, ale tylko na te hasła. Jednak jeśli Twój serwis posiada dość ogólny zakres w danej dziedzinie, a konkurencja liczona jest w setkach tysięcy czy dziesiątkach milionów wyników, to musisz się liczyć z tym, że bardzo delikatnie ten tag może wspomóc Twoje późniejsze działania, jednak na nim nie możesz bazować w 100%, bo za wiele nie wskórasz. 🙂

META NAME=”DESCRIPTION”

Tu w zasadzie nie ma co się rozpisywać, tag opisu. Nic nadzwyczajnego. Masz stronę o żółtych kwiatkach, to wklepujesz w ten tag „strona o żółtych kwiatkach” i będzie się tak wyświetlać pod tytułem Twojej strony jako jej opis.

Jednak… ten tag również można wykorzystać odpowiednio. Wystarczy, że hasła których użyjesz będą zarówno pod kątem wyszukiwarek jak i marketingowo dopracowane, a dodatkowo będą dynamiczne (nawet w niewielkim stopniu) dla każdej podstrony i… kolejne kilka punktów w ogólnej ocenie więcej. 🙂

Jest jednak jeszcze inna możliwość. Możesz umieścić ten tag w swojej stronie i pozostawić go bez wpisywania opisu. Pewnie zastanawia Cię gdzie jest sens takiego zabiegu. Otóż jeżeli masz serwis bogaty w treść, a treść jest dopracowana odpowiednio, to w opisie Twojej strony wcale nie będzie brane kilka pierwszych linijek tekstu na stronie, jak większość to opisuje, gdyż najczęściej wyświetla ten wybrany fragment dotyczący wpisanego w wyszukiwarkę zagadnienia.

O tym, że jest to pomocne i to bardzo ze względu na robota, pisać nie będę bo jest oczywiste. Jednak ma jeszcze jedną zaletę, osoba która przegląda wyniki, może zainteresować się bardziej, takim „realnym” wyrwanym z kontekstu opisem na dany temat, aniżeli jakimś ułożonym typowo pod wyszukiwarkę.

META NAME=”REVISIT-AFTER”

Z założenia miał mówić robotowi, co ile ma powracać na stronę po nowe treści. Im częściej był serwis aktualizowany, tym częściej powinien robot na niego wracać, a Ty powinieneś mieć częstszy czas powrotu w tym tagu ustawiony (liczony w dniach). Z tym że wtedy mało kto słyszał o jakichkolwiek CMS’ach (jeśli już istniały) i strony domowe były aktualizowane ręcznie = rzadko. Zdecydowanie rzadziej niż obecnie, bo mało komu się chciało ręcznie modyfikować kody serwisu codziennie czy kilka razy na dzień by przeprowadzić aktualizację.

Wtedy ten tag tyle o ile działał, co oznacza że działał mniej niż bardziej… ale jednak. 😉 W obecnej chwili nie bardzo się nadaje do wytyczania robotom czasu odwiedzin, jednak skoro jest to nie zaszkodzi go mieć, może akurat zadziała i zmobilizuje robota do powrotu częstszego niż, jakby sam to sobie zaplanował po przejrzeniu Twojej strony. 🙂

Co prawda powinno się w nim wpisywać jak wyżej napisałem częstotliwość w dniach czyli np content=”3 days” co oznaczałoby, że powinien robot powrócić za trzy dni. Jednak ja zawsze używałem samej cyfry czyli content=”3″. Cholera wie, czy to działało czy nie, roboty czasem wracały bardzo często a czasem jak zawsze, więc ciężko ocenić faktyczną jego skuteczność, jednak nigdy z tytułu posiadania tego tagu problemów żadnych w wyszukiwarkach nie miałem. 🙂

Na ten artykuł sądzę, że Ci wystarczy i najważniejsze info już masz. Kolejne tagi w kolejnych częściach serii o meta tagach.

Podsumowanie:

Z dzisiejszej lekcji wiesz że:
– warto używać meta tagów, przynajmniej pierwszych trzech wymienionych
– warto mieć dobre treści na stronie, by nie wpisywać opisu w meta description
– warto dobrze dobierać słowa kluczowe, w taki sposób jakbyś sam chciał ten serwis znaleźć

 

Meta Tagi – część 1
5 (100%) 3 głosów

3 KOMENTARZE

  1. Istnieje opinia, że pomimo ignorowania metatagów keywords przez roboty, są one traktowane jak zwykły tekst na stronie. Zawsze to jednak trochę słów kluczowych więcej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ